shape

Praktische informatie over de behandeling

Wat mag je van ons verwachten voor, tijdens en na je behandeling? Op deze pagina vind je veel praktische informatie.

Direct naar:
Aanmelding
Intake
Behandeling
Toegang tot je gegevens
Afsluiting
Digitale zorg

Je vindt op onze website ook altijd de wachttijden van dit moment en informatie over de kosten van een behandeling. Wij hebben ook een uitgebreid preventie aanbod. Kijk hiervoor op de site van Arkin (NPI is onderdeel van Arkin). Preventie staat voor je klaar als je vragen hebt over je psychische gezondheid en/of op zoek bent naar informatie of steun in de vorm van een persoonlijk adviesgesprek, (zelf)hulp of cursussen. Voor ondersteuning tijdens je herstel kijk op de site van het Pit&Co platform.

Als je al in behandeling bent bij het NPI, dan kun je met je vragen ook altijd terecht bij je eigen behandelaar of bij ons wekelijkse telefonische cliëntenspreekuur. Dit is iedere woensdag van 9:30 tot 10:30 uur via 020 590 47 00.


Aanmelding

Aanmelden bij het NPI

Als je een behandeling wilt bij het NPI, moet je dat eerst bespreken met je huisarts of je behandelaar. Die kan je naar ons verwijzen. Alleen met een verwijsbrief van je huisarts of behandelaar kun je een afspraak maken voor een intake, een kennismakingsgesprek.

Voor vragen over de aanmelding of voor een afspraak voor de intake bel je naar de Centrale Aanmelding van Arkin (het NPI is onderdeel van Arkin): 088-505 12 02.

Of je huisarts of behandelaar meldt je aan bij Arkin voor behandeling bij het NPI.

Warm Welkom

Als de verwijzing van je huisarts of behandelaar bij ons binnen is, krijg je meteen een warm welkom. Je krijgt een e-mail met een uitnodiging voor onze digitale omgeving, die Warm Welkom heet. Tijdens de wachttijd tot de intake vind je hier alvast informatie over:

  • Je verwijzing, eventuele wachttijden en het intakegesprek.
  • Wat je hier al kunt doen om aan je herstel te werken. Je kunt meteen beginnen.
  • De kosten en vergoedingen van jouw behandeling.
  • Waar je terecht kunt met vragen.

Als je geen e-mail van ons krijgt over ons Warm Welkom, dan kun je bellen naar 088-505 12 21 (de Centrale Aanmelding van Arkin). Wij zorgen er dan voor dat je toch gebruik kunt maken van ons Warm Welkom.

Onderzoek: past het NPI wel of niet?

Ondertussen onderzoeken wij of we je kunnen helpen. Als dit zo is, dan bellen wij je om afspraken te maken voor de intake. Als blijkt dat een behandeling bij het NPI niet past bij jouw problemen, dan informeren wij of jouw verwijzer hierover. Je krijgt ook advies waar je wel terecht kunt met jouw problemen. We denken graag met jou mee waar je passende hulp kunt krijgen.

Wat kun je verwachten als je wordt gebeld?

In het telefonische gesprek plannen we samen de afspraken voor de intake. De intake bestaat meestal uit drie gesprekken: twee kennismakingsgesprekken en een adviesgesprek.

Je kunt kiezen naar welke locatie van het NPI je komt:

  • Amsterdam Oost: Domselaerstraat 128
  • Amsterdam Noord: Buikslotermeerplein 422
  • Amsterdam West: Overschiestraat 55
  • Amersfoort: Berkenweg 7
  • Utrecht: Arthur van Schendelstraat 800

In een e-mail laten we nog een keer weten wanneer en waar de afspraken zijn. We sturen je in een e-mail ook een link naar vragenlijsten, met de vraag om ze voor je eerste afspraak in te vullen. Met jouw antwoorden kunnen we goed zien wat je klachten en problemen zijn en helpen de intake zo veel mogelijk op maat te maken. Daarnaast word je uitgenodigd op het cliëntenplatform Karify om de intake voor te bereiden. Dit kost best wat tijd. Houd rekening met ongeveer twee uur. Je kunt dit in fases doen.

Contactpersoon

Tot het eerste intakegesprek is je verwijzer nog je contactpersoon. Meestal is dat je huisarts. Als je in deze fase hulp nodig hebt, neem je contact op met je huisarts.


Intake

Bij de intake bespreken we wat je klachten zijn en wat voor jou de beste behandeling is. Hieronder vind je veel gestelde vragen en antwoorden over de intake.

Hoe kan ik de intake voorbereiden?

  • Bedenk van tevoren welke vragen je wilt stellen tijdens het gesprek.
  • Neem een geldig legitimatiebewijs mee (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)

Wat gebeurt er tijdens de intake?

De intake bestaat uit twee gesprekken en een adviesgesprek. Tussen de eerste twee afspraken zit ongeveer een week. We maken kennis met elkaar en we bespreken wat je klachten zijn. Samen beslissen we wat voor jou de beste behandeling is. We bespreken ook op welke locatie je die behandeling kunt krijgen. Is er iets niet duidelijk? Je kunt gerust alles vragen.

Wie krijg ik bij de intake te zien?

De intaker haalt je op uit de wachtkamer, stelt zich voor en voert het intakegesprek met je. De intaker is een GZ-psycholoog, klinisch psycholoog, masterpsycholoog, psychotherapeut of psychiater. Soms is het intakegesprek met een arts die in opleiding is tot psychiater. Dan heb je direct daarna nog een gesprek met de psychiater. Mogelijk is een tweede behandelaar bij een deel van het gesprek aanwezig.

Welke vragen kan ik verwachten tijdens de intakegesprekken?

In het intakegesprek krijg je vragen om vast te stellen voor welke klachten je hulp zoekt. We proberen een beeld van je leven te krijgen, vragen naar psychische en lichamelijke klachten en hoe deze met elkaar te maken hebben. Jullie bespreken ook de vragenlijsten die je eerder hebt ingevuld. Verder gaat het over eerdere of andere behandelingen. Als je kinderen hebt, vraagt de intaker of zij misschien ook hulp nodig hebben.

Mag ik iemand meenemen?

Ja, je mag zeker iemand meenemen. Wij vinden het belangrijk dat partners, familieleden en vrienden betrokken zijn bij de behandeling. Zij kunnen je steunen tijdens en na je behandeling. Dat kan je partner zijn, een familielid of iemand anders die je graag bij je behandeling wilt betrekken. We bespreken dan hoe die jou kan ondersteunen. Als je niet weet wie je mee wilt nemen, dan kun je dit bespreken met de intaker. Die kan met je meedenken wie je bij je behandeling kunt betrekken.

Hoe lang duurt de intake?

Het eerste en tweede intakegesprek duren ieder 1,5 uur. Je hebt beide gesprekken met dezelfde intaker.

Is de intake online?

In principe is een van de twee gesprekken online. De intaker laat dit vooraf weten.

Wat kan ik bij het adviesgesprek verwachten?

Na de twee intakegesprekken maakt de intaker een afspraak om je te adviseren over het vervolg. Jullie bespreken de verschillende mogelijkheden voor behandeling. Dit kan bij het NPI zijn, maar ook ergens anders. Je kunt zelf meebeslissen over welke behandeling het beste bij je past. Als dit bij het NPI is, maken we een voorlopig behandelplan en kom je op de wachtlijst voor deze behandeling. Je vindt hier informatie over de behandelingen bij het NPI.

Hoe lang duurt het voor de behandeling begint?

De intaker vertelt welke wachttijd er is voor jouw behandeling. De wachttijden van dit moment staan ook op onze website.

Wie is mijn contactpersoon vanaf de intake?

Vanaf het eerste intakegesprek en zolang je wacht op behandeling, is de intaker je contactpersoon voor vragen of als het niet goed met je gaat.

Wat als ik het niet eens ben met het behandelvoorstel?

We kijken samen wat voor jou de beste behandeling is en welk behandelplan past bij jouw wensen. Zo krijg je een goed behandeladvies. Je hebt het recht om de mening van een andere behandelaar te vragen over het behandelvoorstel. Als het NPI toch niet de juiste plek voor je is, dan kijken we samen wat wel bij je past. We bespreken dan met jou en je huisarts wat de mogelijkheden zijn voor een behandeling buiten het NPI.

Moet ik zelf mijn huisarts informeren over mijn behandeling bij het NPI?

Nee, dat hoeft niet. Als je ons toestemming geeft, geven wij aan je huisarts door welke behandeling je bij het NPI gaat volgen.

Hoe werkt de intake voor kinderen en jongeren?

Voor kinderen, jongeren en hun ouders gaat is de intake hetzelfde als de volwassenen intake, maar is altijd op locatie en nooit online.


Behandeling

Het NPI biedt gespecialiseerde behandelingen voor persoonlijkheidsstoornissen in de Randstad. Er zijn drie soorten behandelingen: individuele behandeling, groepsbehandeling en intensieve behandeling. Vaak zijn er verschillende behandelingen mogelijk. We kijken samen welke behandeling het beste bij jou past. Hieronder vind je veel gestelde vragen en antwoorden over de behandeling.

Alvast meer weten?

Hoe begint de behandeling?

Je behandelaar belt je om een eerste afspraak te maken. Dit is meestal een andere persoon dan de intaker. Eerst krijg je meer informatie over je behandeling. Ook maken we samen met jou het voorlopige behandelplan definitief.

Wat is een behandelplan?

Het behandelplan maken we samen met jou. Er staat in wat het doel is van je behandeling, welke stappen we gaan zetten en welke behandelaren betrokken zijn. Er is 1 behandelaar die de leiding heeft over jouw behandeling. Wie dat is, staat in je behandelplan. Tijdens de behandeling bespreekt je behandelaar met jou of het behandelplan beter kan. Zo nodig stellen jullie het plan bij.

Mag ik iemand meenemen?

Ja, je mag iemand meenemen. Graag zelfs. Wij vinden het belangrijk dat partners, familieleden en vrienden betrokken zijn bij de behandeling. Zij kunnen je steunen tijdens en na je behandeling. Overleg het eerst even met je behandelaar als je iemand wilt meenemen.

Wie is mijn contactpersoon?

Je behandelaar is je contactpersoon. Vaak is dit ook je regiebehandelaar. Wij laten je altijd weten wie dat is. Het staat ook in je behandelplan.

Wat doet de regiebehandelaar?

De regiebehandelaar heeft het overzicht over je behandeling. Die let erop dat je behandeling goed gaat, ook als er meer behandelaren bij je behandeling zijn betrokken. Die zorgt er ook voor dat de andere behandelaren en bijvoorbeeld je huisarts weten wat er speelt.

Elke fase van je behandeling kan je regiebehandelaar (en dus je contactpersoon) iemand anders zijn. In de fase van de intake is dit de GZ-psycholoog, klinisch psycholoog, masterpsycholoog, psychotherapeut of psychiater die de intake doet. Als je behandeling begint, krijg je vaak een andere regiebehandelaar. Tijdens je behandeling blijft dit meestal dezelfde persoon.

Ben je niet tevreden over je regiebehandelaar? Of wil je om een andere reden wisselen? Bespreek dit dan met je regiebehandelaar. We moedigen je aan dit bespreekbaar te maken in de behandeling. Onze ervaring is, dat het ter sprake brengen van eventuele twijfels, de behandeling ten goede komt.

Ik krijg ook zorg bij een andere organisatie. Hoe werkt dat?

Het NPI werkt samen met verschillende andere zorgorganisaties. Bijvoorbeeld andere GGZ-instellingen zoals GGZ InGeest of vrijgevestigde (zelfstandige) behandelaren. Als je nog andere zorg hebt, bespreken we onze behandeling met die zorgverleners, zodat de zorg op elkaar aansluit.

Hoe lang duurt mijn behandeling?

Van veel behandelingen is vooraf bekend hoe lang de behandeling duurt. Je vindt deze informatie bij Behandelaanbod. Soms duurt je behandeling korter of langer. Hier beslissen we samen met jou over.

Hoe weet ik of de behandeling mij helpt?

Tijdens de behandeling vragen we regelmatig of je vindt dat de behandeling helpt. We gebruiken daarvoor onder meer vragenlijsten. We kijken welk doel je met de behandeling wilde bereiken en of je klachten minder worden. Als dat nodig is, kunnen we het behandelplan bijstellen. De uitkomsten van de vragenlijsten komen in je behandeldossier.

Kan ik zien wat er in mijn behandeldossier staat?

Ja, je hebt het recht om je eigen dossier te bekijken. Je kunt dit aan je behandelaar vragen. Als er fouten in staan of dingen die niet belangrijk zijn, kun je vragen om deze gegevens aan te passen. Als je een kopie van je dossier wilt, moet je dit schriftelijk aanvragen.

Mijn partner heeft vragen over de behandeling of de behandelaar. Kan mijn partner bellen?

Ja, dat kan. Je partner en andere mensen die je steunen, kunnen voor algemene informatie contact opnemen met de familieconsulent van het NPI via e-mail: info@npsai.nl. De familieconsulent neemt dan binnen een week contact op.

Voor vragen speciaal over jouw behandeling kunnen zij je behandelaar bellen. Dit gebeurt altijd in overleg met jou. Wij geven natuurlijk alleen informatie als jij daar toestemming voor hebt gegeven.

Mijn partner, familie, vriend of vriendin heeft het moeilijk door mijn problemen. Is er hulp?

Ja. Een persoonlijkheidsprobleem heeft gevolgen voor jouzelf en het beïnvloedt vaak ook de levens van naasten: je partner, familieleden en omgeving. Maakt een van hen zich zorgen of heeft die advies of begeleiding nodig? Het NPI heeft verschillende vormen van hulp voor naasten. Hier vind je meer informatie.

Ik ga naar een kliniek. Wie houdt mijn behandelaar op de hoogte?

Als je bij het NPI wordt behandeld en wordt opgenomen in een kliniek, dan houdt je vaste behandelaar contact met je, voor zover dat mogelijk is. De behandelaren uit de kliniek informeren je vaste behandelaar.


Toegang tot je gegevens

Je medicatiegegevens delen

Het is voor je behandeling belangrijk dat de behandelaren weten welke medicijnen je krijgt. Als jij je apotheek toestemming hebt gegeven om je medicatiegegevens te delen, kunnen wij ze opvragen bij het Landelijk Schakelpunt en ze tijdelijk zien. Het Landelijk Schakelpunt is een soort verkeerstoren tussen Arkin en alle apotheken in Nederland. Meer informatie hierover vind je op de website van Arkin.

Je zorgdossier bekijken

Als je behandeling bij het NPI is begonnen, kun je je zorgdossier bekijken. Dit kan op twee plekken. Via onze beveiligde digitale zorgomgeving Karify vind je onder ‘Mijn dossier’ jouw medische en behandelgegevens die in het systeem van Arkin staan (het NPI is onderdeel van Arkin).

Je kan ook in jouw persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) kijken. Op deze app of website kun je jouw gezondheidsgegevens van verschillende zorgverleners op één plek bij elkaar bewaren en bekijken. Bijvoorbeeld van je huisarts, medisch specialist en van het NPI.

Meer informatie over je zorgdossier of je persoonlijke gezondheidsomgeving vind je op de website van Arkin.


Afsluiting

Als je behandeling klaar is, laten we je niet meteen los. Hieronder vind je veel gestelde vragen en antwoorden over de afsluiting.

Wanneer is de behandeling klaar?

Bij veel behandelingen staat vast hoe lang de behandeling duurt. Soms stopt de behandeling eerder, als jij en je behandelaar vinden dat je doel is bereikt. Afhankelijk van het zorgpad dat jij doorloopt is de maximale behandelduur drie jaar. Samen met je behandelaar beoordeel je elk jaar hoe het met jou en je behandeling gaat. In dit gesprek bespreken jullie of de behandeling kan stoppen of door moet gaan.

Hoe gaat dat, als de behandeling stopt?

Je hebt eerst een eindgesprek. Samen met je behandelaar kijk je hoe de behandeling is gegaan en welke resultaten je hebt gehaald. Hiervoor gebruiken we vragenlijsten, die we samen bespreken.

Wat als ik nog zorg nodig heb?

Als je nog zorg nodig hebt na de behandeling, kun je daarvoor een verwijzing krijgen. Dit kan via je huisarts of via de psychiater van de afdeling waar je bent behandeld. Zo’n verwijzing doen we altijd in overleg met jou.

Wie vertelt mijn huisarts dat mijn behandeling klaar is?

Wij informeren je verwijzer (meestal je huisarts) door deze een brief te sturen: een ontslag- en adviesbrief. Hierin staat hoe je behandeling is gegaan. Als dat nog nodig is, geven wij de huisarts advies over hoe hij je verder nog kan helpen.

Ik heb liever niet dat mijn huisarts alle informatie krijgt.

Wij proberen goed samen te werken met de huisarts. Zonder jouw toestemming sturen wij geen informatie over jou op. Als je medicijnen via het NPI krijgt, is het wel belangrijk dat je huisarts dat weet.

Wat kan ik doen als ik opnieuw hulp van Het NPI nodig heb?

Als je behandeling bij het NPI is afgesloten, gaat het contact weer via je huisarts. Die kan je opnieuw verwijzen naar het NPI.


Digitale zorg

Steeds meer behandelgesprekken gebeuren helemaal of voor een deel digitaal, dus via videobellen. Ook kun je steeds meer opdrachten online doen. Via je mobiele telefoon, tablet, laptop of computer. Hierdoor kun je overal aan je behandeling werken. En op het moment dat het jou uitkomt. Op deze pagina vind je informatie over de verschillende soorten digitale zorg waar je bij het NPI mee te maken kunt krijgen.

Videobellen

Voor videobellen gebruiken we het programma Microsoft (MS) Teams. Heb je binnenkort je eerste online gesprek bij het NPI of Arkin, bijvoorbeeld je intakegesprek? Dan raden we je aan om van tevoren alvast MS Teams te installeren op het apparaat dat je wilt gebruiken: je mobiele telefoon, tablet, laptop of computer. Kijk hier voor meer informatie over videobellen en hoe je MS Teams installeert en gebruikt.

Onze digitale omgeving Karify

Zodra je bent aangemeld bij het NPI, krijg je een uitnodiging voor onze digitale zorgomgeving Karify. Je krijgt dan meteen een Warm Welkom met informatie over het Arkin (waar het NPI onderdeel van is), je verwijzing en wachttijden. Op Karify kun je ook alvast zelf online beginnen met je herstel.

Als je behandeling bij het NPI begint, krijg je opnieuw een Warm Welkom, maar nu van het NPI zelf. Het kan het zijn dat je naast behandeling digitale modules krijgt als ondersteuning van je behandeling. Deze vind je ook in Karify.

Kijk hier voor meer informatie over Karify.

Gratis Helpdesk Digitale Zorg

Heb je hulp nodig bij digitale zorg? De medewerkers van de Helpdesk Digitale Zorg beantwoorden al je vragen. Bijvoorbeeld als je vragen hebt over digitaal contact met je behandelaar, videobellen of Karify. Ook helpen ze met het installeren en inloggen van de programma’s die we gebruiken. Vragen over je behandeling stel je aan je behandelaar.

Je kunt de Helpdesk Digitale Zorg bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.00 – 18.00 uur.

Je kunt bellen op telefoonnummer 085 – 130 45 75

Je kunt een e-mail sturen via info@helpdeskdigitalezorg.nl.

Of kijk op de website van de Helpdesk Digitale Zorg.