De kwaliteit van zorg heeft continu onze aandacht. Het NPI werkt voortdurend en systematisch aan verbetering van de zorg. Dit doen we onder andere door het uitvragen van cliëntenervaringen, het meten van de resultaten van onze behandelingen en het doen van wetenschappelijk onderzoek. We werken volgens landelijke standaarden en richtlijnen.
Tevredenheid over de behandeling
De meningen en wensen van onze cliënten zijn heel belangrijk voor ons. Met verschillende vragenlijsten proberen wij erachter te komen wat hun ervaring met het NPI is. Aan het einde van de behandeling krijgen alle cliënten een belangrijke vragenlijst toegestuurd. Die noemen we de Consumer Quality Index (CQi). Dit is een vragenlijst waarmee we de ervaring van cliënten kunnen meten. Zo komen wij erachter hoe we onze zorg nóg beter kunnen maken. NPI scoorde in 2024 als gemiddeld cijfer een 8,3 op de CQi.
Op Zorgkaart Nederland kun je laten weten hoe je de behandeling bij het NPI hebt ervaren. Dit platform is onafhankelijk en je beoordeling is anoniem.
Spiegelgesprekken
We houden ook spiegelgesprekken om erachter te komen hoe cliënten onze zorg ervaren. Dat zijn gesprekken waarbij het behandelteam meeluistert wanneer cliënten en naasten hun ervaringen delen over de behandeling. Een spiegelgesprek wordt begeleid door een onafhankelijke gespreksleider. We proberen onze zorg met de uitkomsten van deze gesprekken te verbeteren.
Het NPI is HKZ gecertificeerd. Het HKZ-keurmerk (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector) is onafhankelijk en betrouwbaar. Het betekent dat een organisatie de zaken intern goed op orde heeft, de cliënt centraal stelt en betrouwbare resultaten kan presenteren. Ook betekent het keurmerk dat een organisatie voldoet aan de eisen die vanuit de sector zelf, door financiers, cliënten en de overheid, worden gesteld.
Meer informatie over deze certificering vind je op www.hkz.nl.
We willen graag weten wat je doelen zijn en of onze behandeling helpt. Dat onderzoeken we op verschillende momenten in het behandeltraject. We doen dat met vragenlijsten: de ROM (Routine Outcome Measurement). Samen met je behandelaar wordt het verloop van de behandeling regelmatig geëvalueerd en daarbij worden ook de uitkomsten van deze vragenlijsten gebruikt. Met de uitkomsten van deze vragenlijsten weten we of je doelen zijn bereikt en of de behandeling effectief is.
Een kwaliteitsstatuut draagt ertoe bij dat de juiste hulp, op de juiste plaats, door de juiste zorgprofessionals wordt geleverd. Het kwaliteitsstatuut van het NPI, onderdeel van Arkin, is opgesteld op basis van landelijke richtlijn van het Zorginstituut Nederland. Je kunt het kwaliteitsstatuut van Arkin hier bekijken.
Een kind heeft een veilige omgeving nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen. In een veilige omgeving wordt geen geweld gebruikt en wordt goed voor een kind gezorgd. Wij kijken standaard naar de veiligheid van kinderen. Wanneer wij ons zorgen maken over de veiligheid van je kind bespreken wij dit met je en zoeken we samen naar een oplossing. Werken aan de veiligheid thuis kan een onderdeel zijn van het behandelplan.
Wij zijn gebonden aan het stedelijk Protocol Kindermishandeling en de landelijke Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling en Huiselijk geweld. We melden, conform de wet- en regelgeving, (een vermoeden van) huiselijk geweld of kindermishandeling bij het AMK (Advies en Meldpunt Kindermishandeling). Je kunt de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling hier downloaden.